Het technisch beheer van de Nederlandse export

e-CertNL (voorheen Client Export) is het Nederlandse systeem voor de aanvraag en afgifte van exportcertificaten. Zoran Serbedzija en Jonathan Ramos, technisch applicatiebeheerders, zorgen er achter de schermen voor dat de Nederlandse export soepel loopt.

Client Export in beeld

DICTU verzorgt het technisch beheer van e-CertNL. Een grote en complexe applicatie. Per jaar geeft e-CertNL ongeveer 550.000 certificaten af voor 13 verschillende sectoren en bijna 200 landen met andere importregels.

Elk land en elke sector eigen certificaten

Bedrijven die producten en levensmiddelen exporteren naar landen buiten Europa garanderen met exportcertificaten dat hun zending voldoet aan de eisen die het importerende land stelt. Ze melden zich aan op het portal, registeren hun zending en vragen een certificaat aan voor een bepaald land. Elk land en elke sector heeft zijn eigen certificaten. Zoran: ‘Met e-CertNL hebben de importerende landen nog voordat de zending aan de poort staat de garantie dat deze aan hun eisen voldoet. Daardoor hoeft een konvooi koeien bijvoorbeeld niet aan de grens te wachten.’ De applicatie van e-CertNL haalt via een softwaretemplate waarin een bedrijf zijn zending registreert automatisch gegevens op uit verschillende databases.

Wijzigingen, incidenten, advies en oplossingen

Als technisch applicatiebeheerders behandelen Jonathan en Zoran wijzigingsverzoeken, voeren onderhoud uit en lossen incidenten op. Zoran doet dit voor de database en schermen voor de interne gebruikers; Jonathan werkt aan de schermen die de exportbedrijven zien, daarover komen dus vaker meldingen. Jonathan: ‘Een bedrijf moet bijvoorbeeld een element kiezen uit een lijst van gegevens die niet naar behoren werkt. We zoeken dan uit waar het probleem ligt en komen met advies en oplossingen. Soms is het heel makkelijk en moet ik iets aanpassen in de configuratie. Een andere keer zit het probleem dieper en moet ik zoeken in de codes van Java, Javascript en HTML.’

Complexe zoektocht naar incidenten

‘Omdat we niet alleen te maken hebben met ons eigen systeem, kan een incident ook veroorzaakt worden door overbelasting van een externe applicatie,’ zegt Zoran. ‘Omdat ik nog relatief kort voor e-CertNL werk, is het vaak een hele zoektocht om erachter te komen waar het probleem zit. Ik vraag meestal eerst aan de functioneel beheerders van ons team om een proces uit te leggen. Ik vergelijk het met een groot wegennet. Ik ken de stratenplannen van de steden en dorpen wel, maar de snelwegen nog niet zo goed. Als er een probleem is in Dortmund, moet ik dus eerst vragen hoe ik daar moet komen. Als ik er eenmaal ben, weet ik wel welke straat ik moet hebben. Zonder die complexiteit zou het denk ik snel saai worden.’

Prioriteiten vragen om creativiteit en geduld

‘Bij incidenten zorgen we er als team voor dat deze bij de juiste persoon terechtkomen. De servicemanager prioriteert de taken. In principe werken we met vaste installatiemomenten. De kalender daarvan is bekend’, vertelt Jonathan. Zoran: ‘De meeste dingen hebben haast. Dat vraagt om creativiteit. Bijvoorbeeld als je iemand nodig hebt die aan 1 van de externe applicaties werkt, met specifieke kennis van een bepaalde sector. Diegene werkt dan parttime of geeft geen prioriteit aan jouw probleem. Je moet daar wel tegen kunnen en op tijd aan de bel trekken bij de servicemanager als je een deadline niet dreigt te halen.’

Samen sneller vooruitgang boeken

‘Sinds februari werken we in een taskforce, om de stabiliteit van de applicatie te verbeteren en sneller wijzigingen door te voeren’, vertelt Jonathan. Dat betekent dat het hele team van e-CertNL bij elkaar zit en samenwerkt: van de producteigenaar tot testers en van functioneel tot technisch applicatiebeheerders. ‘Door de taskforce konden we bijvoorbeeld sneller migreren naar een nieuwe applicatieserver. Wat nodig was, omdat de vorige versie van de Oracle-applicatieserver niet meer ondersteund zou worden. Door de migratie hebben we de mogelijkheid om nieuwere technologieën te benutten. Ik kan genieten van de technologische vooruitgang die we nu boeken. Veel van ons werk ziet de gebruiker niet direct, maar is wel heel belangrijk.’

(Dit artikel stond eerder op werkenvoornederland.nl)