Samen sterker met AI: DICTU en SSC-ICT bundelen krachten

Hoeveel meer AI-potentieel kan er benut worden als overheden de krachten bundelen? Vrijdag 19 juni werd een belangrijke stap gezet in het antwoord op deze vraag. Met de ondertekening van een intentieverklaring door Teun van der Vorm (algemeen directeur DICTU) en Klaas Verberg (CEO SSC-ICT) versterken we onze samenwerking op het gebied van AI.


Waarom samenwerken?

Het doel van onze samenwerking? Een soeverein, schaalbaar en toekomstbestendig AI-ecosysteem voor de hele Rijksoverheid. SSC-ICT levert de generieke infrastructuur en AI-diensten, zoals vlam-api, in een veilige overheidsomgeving. DICTU ontwikkelt domeinspecifieke toepassingen, zoals de chatvoorziening Elk voor medewerkers binnen EZK/LVVN. Dit doet DICTU onder ander via Waive, een samenwerkingsverband tussen NVWA, IV, RVO en DICTU.

Teun van der Vorm: "Samen met SSC-ICT zetten we een volgende belangrijke stap in de digitale transformatie van de overheid. Deze intentieverklaring markeert het begin van een nauwe samenwerking die innovatie en efficiëntie zal stimuleren."

Klaas Verberg: "Ontwikkelingen gaan snel. Door onze krachten te bundelen, combineren we de talenten uit de twee organisaties en vullen we elkaar aan. Hierdoor kunnen we sneller nog meer autonome AI-oplossingen bieden aan onze 80.000 eindgebruikers. Niet afwachten maar samen vooruit!"

Samen onderzoeken we de mogelijkheden voor een federatief AI-stelsel, met aandacht voor kennisdeling, innovatie, robuustheid en toekomstbestendigheid.

We zijn trots op deze eerste stap naar een efficiëntere en toekomstgerichte Rijksoverheid.

* Op de foto Teun van der Vorm namens DICTU en Klaas Verberg namens SSC-ICT. Op de achtergrond: Maarten Schröeder , Mohammed Al-Haddad, Eli de Smet, René Bultje, Nardie Scharenborg en Richard Wiersema.